WSPIERANIE UZDOLNIONYCH
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
W naszym Liceum wspieranie uczniów uzdolnionych przyjmuje następujące formy:
1. Współpraca z uczelniami wyższymi i instytucjami naukowymi udział w zajęciach i warsztatach laboratoryjnych na uczelniach wyższych i w instytucjach naukowych, wykłady pracowników uczelni w szkole.
2. Szkolny system tutoringu nauczyciele - tutorzy reprezentujący różnorodne dziedziny wiedzy, w ramach indywidualnej opieki wspierają uczniów w rozwoju zainteresowań, wzmacnia indywidualny rozwój ich aktywności i pomaga odnieść sukces.
3. Realizacja indywidualnego toku nauki i indywidualnego programu nauki – najzdolniejsi uczniowie realizują indywidualne ścieżki rozwoju na podstawie opracowanych specjalnie dla nich programów.
4. Programy autorskie - programy nauczania, programy dla grupy, indywidualne programy dla ucznia.
5. Koła zainteresowań i koła naukowe – związane z programami autorskimi nauczycieli.
6. System stypendiów naukowych i socjalnych – co rocznie uczniowie otrzymują stypendia naukowe i sportowe, stypendia Rady Rodziców szkoły, stypendia Prezesa Rady Ministrów.
7. Obozy naukowe – obozy wyjazdowe (np. obozy naukowe geograficzne i kulturowe), jednodniowe wyjazdy naukowe (obozy fizyczne, biologiczne) obozy stacjonarne realizowane w laboratoriach SGGW lub w szkole przez pracowników naukowych.
8. Konkursy i olimpiady – udział młodzieży w konkursach i olimpiadach
9. Prace badawcze –prace badawcze m.in. w ramach Koła Młodych Fizyków, przygotowujące do olimpiad z przedmiotów przyrodniczych
10. Seminaria/warsztaty akademickie – realizowane w szkole w ramach Festiwalu Naukowego, Twórczych Spotkań Humanistycznych, Tygodnia Kultury
11. Projekty – indywidualne lub grupowe, przedmiotowe lub interdyscyplinarne.
12. Współpraca dydaktyczno-naukowa z absolwentami szkoły – wykłady, zajęcia dla uczniów szkoły prowadzone przez absolwentów szkoły, wyróżniających się i osiągających sukcesy jako studenci, pracownicy naukowi, odnoszący sukcesy w różnych dziedzinach życia.
13. Imprezy szkolne i pozaszkolne – ściśle związane z programami autorskimi, np. Prus Expo, Twórcze Spotkania Humanistyczne, dni nauki, np. Dzień Geografii, Dzień Języków Obcych oraz inne imprezy rozwijające pozaszkolne zainteresowania.
14. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – dla uczniów zdolnych, także dla ich rodziców i nauczycieli, realizowana przez psychologa i pedagoga szkolnego we współpracy z instytucjami wspierającymi.
„I Ty zostaniesz naukowcem”
Społeczność XXXV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bolesława Prusa serdecznie dziękuje
Panu Jarosławowi Karczowi, zastępcy Burmistrza Dzielnicy Praga - Południe,
za okazaną pomoc w organizacji wyjazdu naukowego i rozbudzanie naukowych pasji młodzieży.
W czasie siedmiodnowego wyjazdu do bazy terenowej Uniwersytetu Warszawskiego w Urwitałcie przeprowadziliśmy następujące badania:
- Skład diety różnych gatunków drapieżników
- Behawioralne reakcje Daphnia na obecność sygnału o drapieżniku
- Skład taksonomiczny fauny w drobnym zbiorniku
- Aktywność dobowa szpaka i modraszki
- Aktywność głosowa kosa i zięby
- Aktywność dobowa wybranych gryzoni
- Wieloletnie zmiany liczebności gryzoni
Koło młodego fizyka
Chętni uczniowie z klas 2C i 1C realizowali 2 pozaszkolne projekty fizyczne
1.„Otwarta pracownia fizyczna” - w ramach projektu Wydziału Fizyki UW i Biura Edukacji „Ochota na naukę”
W ramach tego projektu uczniowie konstruowali nowe pomoce naukowe pokazujące zjawiska fizyczne oraz dokonali napraw uszkodzonych pomocy z pracowni fizycznej.
Uczniowie w drodze konkursu zdobyli grant finansowy Biura Edukacji na realizację tego projektu
2,„Hałas” -w ramach projektu OEIiZK „Z technologią w świat nauki”
W ramach tego projektu uczniowie badali zjawiska związane z dźwiękiem i hałasem z zastosowaniem najnowszych technologii informatycznych.
Projekt ten uzyskał 1 miejsce w kategorii szkół ponadgimnazjalnych
Wyniki obu projektów prezentowane były odpowiednio na wydziale Fizyki UW oraz w OEIiZK podczas podsumowania realizacji projektów.