Historia

Historia szkoły


Okres mi─Ödzywojenny

  • 1.09.1922 pocz─ůtek dzia┼éalno┼Ťci II Gimnazjum M─Öskiego Zwi─ůzku Nauczycielskiego Polskiego  Szk├│┼é  ┼Ürednich. Siedzib─ů szko┼éy by┼é budynek przy ul. ┼╗urawiej 49 ( w┼éasno┼Ť─ç I Gimnazjum ZNP Szk├│┼é ┼Ürednich),
  • od 1926  -  szko┼éa przenosi si─Ö na ul Jasn─ů 10,
  • od 1928 -    ma profil matematyczno-przyrodniczy, stopniowo jednak zmienia si─Ö na humanistyczny,
  • 1932 -  nadanie szkole sztandaru (obecnie znajduje si─Ö w naszym liceum),
  • 1934 -  wynajmowanie dodatkowych sal  przy ul. Sienkiewicza 16,
  • 1935 - pani Oktawia G┼éowacka- wdowa po pisarzu- wyrazi┼éa zgod─Ö na nadanie szkole imienia jej m─Ö┼╝a. Od  tego czasu ka┼╝dy ucze┼ä poznawa┼é tw├│rczo┼Ť─ç patrona a na egzaminie maturalnym obowi─ůzkowe by┼éo  pytanie na ten temat. W dniu ┼Ťmierci patrona organizowano uroczysto┼Ťci szkolne.

W zwi─ůzku z reform─ů j─Ödrzejowiczowsk─ů szk├│┼é w┼éadze ustali┼éy nazw─Ö szko┼éy- Prywatne Gimnazjum i  Liceum M─Öskie im. Boles┼éawa Prusa. Szkole nadano statut. Rosn─ůcy poziom naukowy zadecydowa┼é w latach nast─Öpnych o nadaniu jej praw szko┼éy pa┼ästwowej typu A, po zmianach w funkcjonowaniu ZNP szko┼éa sta┼éa si─Ö w┼éasno┼Ťci─ů Towarzystwa Szko┼éy Zwi─ůzkowej.

  • 1939-  Dzi─Öki staraniom dyrektora p. Czes┼éawa J─Ödraszki i ofiarno┼Ťci nauczycieli (10 % pensji odk┼éadali na fundusz budowy w┼éasnego gmachu szkolnego) i poparciu ze strony prezydenta Warszawy Stefana Starzy┼äskiego uda┼éo zgromadzi─ç si─Ö fundusz 30 000 z┼é. Zakupiono od miasta parcel─Ö przy ul. Angorskiej na Saskiej K─Öpie. Dyrektor Szko┼éy odda┼é na ten cel przylegaj─ůcy do niej w┼éasny plac. Uzyskano kredyt bankowy, i zosta┼é przygotowany plan budowy. Wybuch wojny przekre┼Ťli┼é  jednak te plany.


W okresie mi─Ödzywojennym matur─Ö w liceum zda┼éo oko┼éo 300 uczni├│w. W codziennej pracy dydaktycznej przestrzegano zasad suwerenno┼Ťci Rady Pedagogicznej, kt├│ra na trzyletni─ů kadencj─Ö wybiera┼éa dyrektora szko┼éy, mia┼éa wp┼éyw na sprawy wychowawcze i dydaktyczne. Dwaj przedstawiciele Rady Rodzicielskiej wchodzili w sk┼éad Rady Pedagogicznej i brali udzia┼é w jej pracach. W szkole dzia┼éa┼éy Sp├│┼édzielnia i samopomoc Uczniowska ÔÇ×Bratnia PomocÔÇŁ. Uczniowie mogli rozwija─ç swoje zainteresowania w  ko┼éach : Fizyko-Chemicznym, Historyk├│w, Filologicznym, Mi┼éo┼Ťnik├│w Wiedzy Technicznej, geograficznym, polonist├│w oraz  Ligi Morskiej, polskiego Czerwonego Krzy┼╝a, Ligi Ochrony Przyrody. Dzia┼éa┼éa tez dru┼╝yna harcerska.

Okres II wojny ┼Ťwiatowej

  • 1939 ÔÇô szko┼éa ju┼╝ w pa┼║dzierniku rozpocz─Ö┼éa tajn─ů nauk─Ö., na tzw. kompletach.
  • 1940 ÔÇô1942 szko┼éa funkcjonuje w gmachu przy ul. Jasnej pod oficjalnym szyldem kurs├│w przygotowawczych do szk├│┼é zawodowych II stopnia
  • 1942 -1944 -po zaj─Öciu lokalu przez w┼éadze okupacyjne zaj─Öcia odbywa┼éy si─Ö nadal w willi przy ul.  Obro┼äc├│w 28/30.

                             W okresie okupacji egzamin maturalny zda┼éo 67 uczni├│w.

Okres powojenny

  • 1949 - powo┼éanie do ┼╝ycia przez Ministerstwo O┼Ťwiaty 11-letniej Szko┼éy Og├│lnokszta┼éc─ůcej TPD VI. Siedzib─ů szko┼éy by┼é budynek przy ul. Goc┼éawskiej 4. Dyrektorem szko┼éy zosta┼é pan Teobald Muller, a jego zast─Öpczyni─ů pani Alina Gallewicz. W czerwcu1949 zatwierdzono plany budowy szko┼éy przy ul Zwyci─Özc├│w 7/9, zaprojektowanej przez Hieronima i Barbar─Ö Karpowicz├│w,
  • 1951 - oddanie do u┼╝ytku nowego gmachu szko┼éy. Przenosz─ů si─Ö do niego klasy VIII,IX,X, a do   XI przyj─Öto m┼éodzie┼╝ z liceum A. Mickiewicza. Dyrektor T. Muller zostaje wizytatorem Szk├│┼é TPD, a jego nast─Öpc─ů dotychczasowy nauczyciel j─Özyka rosyjskiego pan Teodor Zubkiewicz. K┼éopoty lokalowe spowodowa┼éy , ┼╝e do nowego budynku poza TPD VI wprowadzi┼éa si─Ö r├│wnie┼╝ tymczasowo Szko┼éa Podstawowa nr 17, nie maj─ůca swojej sta┼éej siedziby ( ten stan rzeczy trwa┼é a┼╝ do roku. Po ostatniej reformie pozosta┼éo w budynku nowe gimnazjum, a Szko┼éa Podstawowa nr17 przesta┼éa istnie─ç),
  • 1952 matur─Ö zdaje 26 abiturient├│w, jest to pierwsza matura przy ul. Zwyci─Özc├│w 7/9,
  • 1956/57 rozwi─ůzanie szk├│┼é TPD, powoduje powstanie Szko┼éy Podstawowej  i Liceum Og├│lnokszta┼éc─ůcego nr 35.T. Zubkiewicz zostaje dyrektorem ca┼éej szko┼éy, pani A. Gallewicz zajmuje si─Ö liceum, a pani Maria Muller szko┼é─ů podstawow─ů. Pan Stanis┼éaw Surdykowski jest dyrektorem do spraw administracyjnych,
  • 23.06.1960 nadanie szkole imienia Boles┼éawa Prusa,
  • 1962 ufundowanie sztandaru,
  • 1966/67 zlikwidowanie szk├│┼é jedenastoletnich. Szko┼éa Podstawowa nr 35 przestaje istnie─ç,pozostaje XXXV Liceum Og├│lnokszta┼éc─ůce im. B. Prusa,
  • 1972 na emerytur─Ö przechodzi pan dyrektor T. Zubkiewicz oraz pani A. Gallewicz. Dyrektorem zostaje pan Jakub W├│jcik, a jego zast─Öpczyni─ů pani Maria R├│┼╝a┼äska-P├│┼éturzycka,
  • 1975/76 kolejne zmiany personalne- pani Maria R├│┼╝a┼äska ÔÇôP├│┼éturzycka obejmuje stanowisko dyrektora, a jej zast─Öpczyni─ů zostaje pani Janina Gawarecka,
  • 1978 obie szko┼éy zostaj─ů Zespo┼éem Szk├│┼é Og├│lnokszta┼éc─ůcych nr 7. Dyrektorem zespo┼éu zostaje pani Teresa Pietrkiewicz, jej zast─Öpczyni─ů pani Irena Klepacka,
  • 1980 zast─Öpc─ů dyrektora do spraw liceum zostaje pani Zofia Kuchna,
  • 1982 odej┼Ťciu na emerytur─Ö pani Teresy Pietrkiewicz ,dyrektorem zosta┼é pan Jan Strzelec, Dzi─Öki Jego staraniom zosta┼é nawi─ůzany kontakt z c├│rk─ů przedwojennego dyrektora Liceum Prusa i absolwentami, kt├│rzy ch─Ötnie przystali na po┼é─ůczenie tradycji obu szk├│┼é ,
  • 1983 przed budynkiem szko┼éy, przy wsp├│┼édzia┼éaniu Towarzystwa Przyjaci├│┼é Saskiej K─Öpy,  zosta┼é ods┼éoni─Öty pomnik Patrona ( dzie┼éo rze┼║biarza Stanis┼éawa Sikory) ,
  • 2002 kolejna reforma o┼Ťwiatowa ÔÇô powstaje trzyletnie liceum, szko┼éa zmienia nazw─Ö na XXXV Liceum Og├│lnokszta┼éc─ůce z Oddzia┼éami Dwuj─Özycznymi,
  • 2003 na emerytur─Ö odchodzi pan dyrektor Jan Strzelec i pani Zofia Kuchna. Dyrektork─ů szko┼éy zostaje pani Ewa Buta, a jej zast─Öpczyni─ů pani Barbara Grze┼Ť- Krzywa┼äska .
  • 2011 na emerytur─Ö odchodzi pani dyrektor Ewa Buta. Stanowisko dyrektora Zespo┼éu Szk├│┼é nr 77 obejmuje pani Anna Naja.


W latach powojennych zmienia┼é si─Ö ┼Ťwiat wok├│┼é, a szko┼éa pe┼éni┼éa niezmiennie swoje zadania. Uczniowie przychodzili, uczyli si─Ö, uczestniczyli w wielu zaj─Öciach i odchodzili. Czasami powracaj─ů do nas jako rodzice kolejnych rocznik├│w ÔÇ×prusak├│wÔÇŁ, jako nauczyciele. Czasami wiedzeni nostalgi─ů ogl─ůdaj─ů ( lub pokazuj─ů swoim rodzinom)  stale te same mury starej ÔÇ×budyÔÇŁ.
Trudno jest kr├│tko powiedzie─ç o tym, co wydarzy┼éo si─Ö w szkole. Czasami to, co wa┼╝ne dla innych nie ma znaczenia, czasami jaka┼Ť nawet b┼éahostka zostaje na zawsze w pami─Öci.
W latach 60 i 70 szko┼éa bra┼éa udzia┼é w konkursach historycznych. W 1967 roku zaj─Ö┼éa pierwsze miejsce w konkursie na temat jej  wojennych los├│w .W 1968 roku szkolna sala gimnastyczna zamieni┼éa si─Ö w salon z ÔÇ×LalkiÔÇŁ Boles┼éawa Prusa . W  1970 roku zorganizowano sesj─Ö naukow─ů, po┼Ťwi─Öcon─ů teatrom Warszawy. Uroczy┼Ťcie obchodzono w szkole 60 rocznic─Ö Polski Niepodleg┼éej, 120 Powstania Styczniowego.
Ten program wychowania realizowany jest te┼╝ obecnie. Uczniowie szko┼éy podj─Öli zadania upami─Ötniaj─ůce 60 rocznic─Ö Powstania Warszawskiego(2004r.), 90 rocznic─Ö w┼é─ůczenia Saskiej K─Öpy do Warszawy(2006r.), czy 90-lecie odzyskania Niepodleg┼éo┼Ťci (2008r.).Wybieraj─ů ostatnio ambitne formy projekt├│w, debat, udzia┼éu dyskusjach panelowych itp.
Od 1986 roku niezmordowana pani Agnieszka Pucha┼éa prowadzi teatr szkolny. M┼éodzie┼╝, pod opiek─ů pani El┼╝biety Kaweckiej, realizowa┼éa program Global Laboratory, od 1995 roku uczestniczy┼éa w programie Studi├│w Europejskich .Od 1998 roku nauczyciele uczestniczyli w programie mi─Ödzynarodowym Socrates Comenius ÔÇ× Nauczanie i uczenie si─Ö o energii w EuropieÔÇŁ. Wsp├│┼épraca w ramach programu Socrates Comenius jest kontynuowana przez m┼éodzie┼╝ i pani─ů Iwon─Ö Berse i pana Paw┼éa Orzechowskiego w ramach wsp├│┼épracy i wymiany ze szko┼éami w Polsce i Europie. M┼éodzie┼╝ bra┼éa udzia┼é w 2001 roku w konferencji w Dublinie, wymianach ze szko┼é─ů w Berlinie i Mi─Ödzynarodowym Zlocie M┼éodzie┼╝y Stolic  Kraj├│w  Europejskich w Wiedniu.
W 2001 roku powsta┼é Klub Europejski, stale do dzi┼Ť doskonal─ůcy formy swojej pracy, pog┼é─Öbiaj─ůc j─ů merytorycznie i programowo. Klub organizuje wystawy Prus Expo dla ca┼éej szko┼éy, wsp├│┼épracuje z fundacj─ů Roberta Schumana, ostatnio wygra┼é konkurs na program wymiany polsko- ukrai┼äskiej. Wiele sukces├│w odnosz─ů uczniowie pod opiek─ů pana profesora Henryka ┼Ünie┼╝ka w ratownictwie i sportach obronnych .w 1999 roku stuosobowy zesp├│l uczestniczy┼é w sanitarnym zabezpieczeniu pielgrzymki papie┼╝a Jana Paw┼éa II.
Tradycyjnie szko┼éa odnosi sukcesy sportowe w grach zespo┼éowych. Ma osi─ůgni─Öcia w propagowaniu wiedzy morskiej i ┼╝eglarstwa . Wielu uczni├│w szko┼éy odnosi indywidualnie sukcesy sportowe.

Opracowanie: Anna Zapyłkin-Rogalska i Joanna Wolfram


Wspomnienia

ÔÇ×Szko┼éa w czasie okupacjiÔÇŁ

Na podstawie wspomnień pana dyrektora Czesława Jędraszki

Ju┼╝ w pa┼║dzierniku 1939 roku Rada Pedagogiczna, w porozumieniu z w┼éadzami podziemnymi, zdecydowa┼éa o podj─Öciu tajnego nauczania na tzw. kompletach. Liczy┼éy one 8-10 os├│b, by┼éo ich kilka. Nauk─ů obj─Öto oko┼éo 70 uczni├│w. Zaj─Öcia odbywa┼éy si─Ö w mieszkaniach prywatnych, cz─Östo zmieniano ich adresy, by w ten spos├│b zapewni─ç m┼éodzie┼╝y, rodzicom  i nauczycielom wzgl─Ödne bezpiecze┼ästwo. Odbywano dwugodzinne lekcje, po dwa przedmioty jednego dnia. Nie prowadzono zaj─Ö─ç praktycznych, z rysunk├│w, ─çwicze┼ä fizycznych i religii. Ich nauczanie rozpocz─Öto dopiero wtedy, gdy komplety zacz─Ö┼éy by─ç firmowane przez legalnie istniej─ůce kursy przygotowawcze do szk├│┼é zawodowych.
Przyk┼éadowy rozk┼éad jednej z grup II klasy Liceum wygl─ůda┼é nast─Öpuj─ůco :
┬Ě    poniedzia┼éek 10.00-11.20 - fizyka,11.30-13.00 matematyka (Z┼éota 27),
┬Ě    wtorek            10.00-11.20 - j─Öz. niemiecki, 11.30-13.00-historia (ul. Mokotowska 42),
┬Ě    ┼Ťroda             10.00-11.20 - j─Öz. polski, 11.30-13.00 zagadnienia ┼╝ycia wsp├│┼éczesnego ( Krakowskie Przedmie┼Ťcie 51),
┬Ě    czwartek        10.00-11.20 - j─Öz. polski, 11.30-13.00-biologia ( ul. Marsza┼ékowska 91),
┬Ě    pi─ůtek             10.00-11.20 - propedeutyka filozofii,11.30-13.00 j─Öz.┼éaci┼äski (Mokotowska 42),
┬Ě    sobota           10.00-11.20 - matematyka,11.30-13.00-historia (Saska 62m.4).

Do 30.04.1940 roku odbyło się 1120 godzin szkolnych (560 dwugodzinnych jednostek lekcyjnych).

Zaj─Öcia odbywa┼éy si─Ö w prywatnych mieszkaniach. Oto adresy : Stare Miasto 25m.6(p.Bilau), Marsza┼ékowska 91m.18 (p.Piesko),Francuska 48m.5(p.Ostrowska), Z┼éota 27m.13(p.Kapa), Mokotowska42m.8(p.Murawski), Krakowskie Przedmie┼Ťcie 51m.8(p.Szczeci┼äski),Obozowa 102m.2, Pow─ůzkowska70m.8(p.Ostrowska),Zaj─ůczka4,Pow─ůzkowska58m.4(p.B┼éa┼╝ejewski), ┼╗ytnia 43m.1(p.Czerwi┼äska),Ho┼╝a37m.16(p.Stonert),Koszykowa 28m.5(p.Federman),Sienna 74m.31(p.Zakrzewski),Dobra2m.81(p.Ziemnicka),Bracka29m.9(p.Wo┼║niakowski),Iwicka 13m.9(p.Jasi┼äski),Dobra75m.15(p.Kornaszewski),Krochmalna56m.37(p.Brzozowski),Finlandzka8m.6,Pu┼éawska12m.6(p.Bielan├│w),Filtrowa 62m.100,Leszczy┼äska9(p.Duczkowski),Saska62m.4(p.J─Ödraszko), Ulrych├│w ul.G├│ralska 10m.5(p.Szarzy┼äski), Z┼éota34m.43(p.Bade┼äska), Warecka1m.10(p.Lewandowski), Krakowskie Przedmie┼Ťcie 38m.12

W lipcu 1942,gdy kurs przygotowawczy przesta┼é istnie─ç, lokal szko┼éy poddzier┼╝awiono Wydzia┼éowi Gospodarczemu (zakonspirowany Wydzia┼é O┼Ťwiaty i Kultury) Zarz─ůdu Miejskiego dla III szko┼éy miejskiej, nast─Öpnie Centrali pisania na maszynach, a w ko┼äcu filii Zawodowej Obowi─ůzkowej Szko┼éy Handlowej nr XII, kierowanej przez pani─ů J. Mrozek, zatrudnionej r├│wnocze┼Ťnie na kompletach w Liceum im.B. Prusa. Dzi─Öki temu mo┼╝na by┼éo prowadzi─ç zaj─Öcia na dwie zmiany, w godzinach rannych i popo┼éudniowych. By┼éo to ryzykowne, ale usprawiedliwia┼éo obecno┼Ť─ç m┼éodzie┼╝y w szkole. Brak reakcji w┼éadz sprzyja┼é mno┼╝eniu ryzyka. W sali gimnastycznej pan Ka┼éu┼╝a prowadzi┼é zaj─Öcia podchor─ů┼╝├│wki. Innym pomieszczeniu odbywa┼éy si─Ö wyk┼éady uniwersyteckie  prof. Fabierkiewicza. Szko┼éa utrzymywa┼éa kontakt z  organizacjami wojskowymi. Na kilka dni przed wybuchem powstania w szkole zorganizowano punkt sanitarny.
W kwietniu 1944 roku gestapo aresztowa┼éo w szkole zast─Öpc─Ö dyrektora Jana Langiewicza oraz dw├│ch uczni├│w Paw┼éowskiego i Seroczy┼äskiego.. Dopiero p├│┼║niej okaza┼éo si─Ö, ┼╝e aresztowanie nie by┼éo spowodowane dzia┼éalno┼Ťci─ů szkoln─ů. Przekupieni gestapowcy ch┼éopc├│w zwolnili, a pana Langiewicza wywieziono do obozu koncentracyjnego w Stuthof. Po dw├│ch tygodniach zawieszenia zaj─Ö─ç nielegalnych i wzmo┼╝onej ostro┼╝no┼Ťci powr├│cono do dawnej pracy konspiracyjnej

W czasie okupacji realizowano przedwojenne programy nauczania, korzystano te┼╝  z podr─Öcznik├│w szkolnych, wydanych przed 1939 roku. W szkole obowi─ůzywa┼é regulamin Tajnej Organizacji Nauczycielskiej. Zgodnie z nimi humani┼Ťci zdawali egzamin ustny z religii, j─Özyka polskiego, obcego nowo┼╝ytnego, historii i ┼éaciny(albo drugiego j─Özyka nowo┼╝ytnego) oraz pisemny z j─Özyka polskiego nowo┼╝ytnego. Odpowiednio kierunek matematyczno-przyrodniczy obowi─ůzywa┼éy egzaminy z religii, j─Özyka polskiego, matematyki, fizyki z astronomi─ů, chemii, pisemne z j─Özyka polskiego i matematyki. Z j─Özyka polskiego obowi─ůzywa┼éo 6 temat├│w(5 godzin),z matematyki kilka zada┼ä (4 godziny). Jedynie dla uczni├│w, kt├│rzy z bardzo wa┼╝nych powod├│w nie mogli do nich przyst─ůpi─ç w terminie organizowano dodatkowe. W roku 1940  matur─Ö uzyska┼éo 7 uczni├│w,1941-2 wiosn─ů i 7 jesieni─ů, w 1942- 22, 1943-10 i 1944 ÔÇô17 (razem 67).
Koszty nauki musieli pokrywać przede wszystkim uczniowie, Rada Miejska Opiekuńcza asygnowała bardzo niewielkie kwoty .Równie znikome były pensje wypłacane nauczycielom ( czasami zaledwie kilkunastozłotowe)
 Dyrektorem  szko┼éy pozostawa┼é pan Czes┼éaw J─Ödraszko. Kadra nauczycielska cz─Östo jednak si─Ö zmienia┼éa ( wykaz wszystkich nauczycieli zamieszczamy osobno).!.12.1939 roku zgin─ů┼é wspania┼éy pedagog, wieloletni nauczyciel szko┼éy pan E. Forelle, zmar┼éa pani Manczarska i dr M. Odrzykolski.




Fragmenty wspomnie┼ä pani Lucyny Jask├│┼ékowskiej-D┼éawichowskiej (luty 2002)  

 

(...)Po uko┼äczeniu Liceum Pedagogicznego w 1949 roku rozpocz─Ö┼éam prac─Ö w Liceum Pedagogicznego w jedenastoletniej Szkole Podstawowej i Liceum TPD VI ( p├│┼║niejszym  XXXV Liceum Og├│lnokszta┼éc─ůcym im. Boles┼éaw Prusa. Dyrektorem by┼é Teobald Muller. On nadal szkole charakter.
Wielki przyjaciel m┼éodzie┼╝y i nauczycieli, Wspania┼éy Cz┼éowiek, wnikliwy obserwator doradzaj─ůcy, lecz nie krytykuj─ůcy nauczyciela szczeg├│lnie pocz─ůtkuj─ůcego. Omawianie hospitacji wygl─ůda┼éo tak : Wiesz Lucynko ( m├│wi┼é nam wszystkim m┼éodym, a by┼éo nas sze┼Ťcioro, po imieniu) ja t─Ö lekcj─Ö poprowadzi┼ébym tak a tak. A ja s┼éuchaj─ůc nie czu┼éam wstydu, ┼╝e mi lekcja nie wysz┼éa, tylko ju┼╝ mia┼éam nowe pomys┼éy jak t─Ö lekcj─Ö inaczej przeprowadzi─ç. A po tym ┼Ťmiej─ůc si─Ö pisa┼é, no jak b─Ödzie z t─ů nast─Öpn─ů lekcj─ů?
A wtedy m┼éodemu nauczycielowi ros┼éy skrzyd┼éa, bo kto┼Ť interesowa┼é si─Ö jego prac─ů i b┼éyskawicznie podejmowa┼é nowe, tw├│rcze inicjatywy. To On pomaga┼é mi wybrn─ů─ç z tarapat├│w wychowawczych z trudn─ů m┼éodzie┼╝─ů mojej IV klasy, w kt├│rej byli i szesnastolatkowie, kt├│rych wojna zatrzyma┼éa gdzie┼Ť na torach Dworca Wschodniego na szabrze i szmuglu, by pom├│c matce w utrzymaniu licznej rodziny i ci dziesi─Öciolatkowie, z kt├│rymi wojna obesz┼éa si─Ö ┼éagodniej i w normalnym trybie kontynuowali nauk─Ö w szkole. W┼Ťr├│d tysi─ůca innych, zapami─Öta┼éam taki fakt. Pomarzy┼éam na godzinie wychowawczej, ┼╝e w klasie by┼éoby ┼éadniej, gdyby na parapetach stan─Ö┼éy doniczki z kwiatami. Po du┼╝ej przerwie skrzynki z bratkami i pelargoniami sta┼éy na parapetach. Rado┼Ť─ç trwa┼éa jednak kr├│tko. Lekcja jeszcze si─Ö nie sko┼äczy┼éa, gdy do szko┼éy przysz┼éa pani twierdz─ůc,    ze z jej parapet├│w skradziono kwiaty a s─ůsiadka widzia┼éa jak ch┼éopcy nie┼Ťli je do szko┼éy. Ot i dylemat. Przecie┼╝ oni tylko chcieli spe┼éni─ç marzenia swojej pani. A ┼╝e tylko tak potrafili, czy to ich wina ? Po d┼éugich rozmowach z w┼éa┼Ťcicielk─ů skrzynek, Dyrekcj─ů , mn─ů i ch┼éopcami, pocz─ůtkowo zdziwionymi a potem skruszonymi, ub┼éaga┼éam w┼éa┼Ťcicielk─Ö skrzynek by mi je sprzeda┼éa. Niewiele mi zosta┼éo z malutkiej pensji pocz─ůtkuj─ůcego nauczyciela.
Kwiatki zosta┼éy. Ale owe rozmowy, potraktowanie tych moich szesnastolatk├│w nie jak przest─Öpc├│w, zaowocowa┼éo wielkimi zmianami w ich sposobie zachowania si─Ö w szkole. Przestali prze┼Ťladowa─ç i bi─ç swoich mniejszych dziesi─Öcioletnich koleg├│w klasowych, przesta┼éy gin─ů─ç w szatni kapcie, a ┼Ťniadania i drobiazgi w klasie. Ja sta┼éam si─Ö ich przyw├│dc─ů-ÔÇ×nasza pani powiedzia┼éaÔÇŁ- nie by┼éo dyskusji. Potrafi┼éam ich obroni─ç, naprawi─ç krzywdy przez nich wyrz─ůdzone. Ale jak mam post─ůpi─ç podszepn─ů┼é , nad ca┼éo┼Ťci─ů szko┼éy czuwaj─ůcy dyr. Teobald Muller. A gdy w czerwcu 1951 roku obj─ů┼é stanowisko kuratoryjnego wizytatora szk├│┼é TPD przeni├│s┼é mnie z cz─Ö┼Ťci─ů grona pedagogicznego do nowo wybudowanego  budynku szkolnego przy ul. Zwyci─Özc├│w na Saskiej K─Öpie, moja klasa i moi ch┼éopcy p┼éakali, ja te┼╝ z b├│lem serca ich zostawia┼éam.(...) Z cz─Ö┼Ťci─ů z nich spotka┼éam si─Ö w naszym liceum...
....Szko┼éa ┼Ťliczna, pachn─ůca farb─ů, lecz nie w pe┼éni wyko┼äczona. Na parterze niewyko┼äczona szatnia, sale gimnastyczne  i inne pomieszczenia. Nie studzi┼éo to naszego zapa┼éu i rado┼Ťci z nowej szko┼éy (...)
Z ┼éezk─ů w oku wspominam boje o uczni├│w toczone na Radach Pedagogicznych, te argumenty wysuwane w obronie ka┼╝dego. I jak zm─Öczeni bojami najcz─Ö┼Ťciej zwyci─Öskimi, odwiedzali┼Ťmy kawiarenk─Ö na Francuskiej- ÔÇ×bistroÔÇŁ, prowadzona przez pani─ů Iren─Ö Wojnarowsk─ů. Zamawiaj─ůc kaw─Ö i torcik ÔÇ×moccaÔÇŁ-najwspanialszy w ca┼éej Warszawie oraz kaw─Ö z cyjankiem dla pani ( i tu wskazywa┼éo si─Ö na delikwentk─Ö, z kt├│r─ů przegra┼éo si─Ö b├│j o ucznia). Pani Wojnarowska nas zna┼éa, mia┼éa dwoje dzieci w naszej szkole, i wiedzia┼éa, ┼╝e to tylko ┼╝arty. Czasem przy tej ÔÇ×kawie z cyjankiemÔÇŁ mi─Ök┼éy  nasze serca i decydowa┼éy┼Ťmy si─Ö jeszcze raz przepyta─ç, da─ç prac─Ö wakacyjn─ů czy egzamin powakacyjny.
Cieszy┼é si─Ö zawsze ze zmiany stanowiska i ze z┼éagodzenia naszego serca nieoceniony i ub├│stwiany przez m┼éodzie┼╝ dyrektor Teodor Zubkiewicz. Prosi┼é tylko, by nanie┼Ť─ç poprawki do protoko┼éu. Czyni┼éam to z wielk─ů ochot─ů, prowadz─ůc przez prawie 20 lat protoko┼éy z Rad Pedagogicznych.(...)
M┼éodzi, do kt├│rych i ja si─Ö zalicza┼éam w pewnym okresie, uczyli si─Ö od ┼╝yczliwych nam starszych koleg├│w. Ja szalenie du┼╝o nauczy┼éam si─Ö od pani Stefanii R├│┼╝a┼äskiej -zwanej przez nas R├│┼╝─ů , Stefanii Kowalskiej, Ireny ┼Üliwczy┼äskiej, Marii Wierzbickiej, kt├│re zawsze by┼éy gotowe wesprze─ç rad─ů i ┼╝yczliwo┼Ťci─ů m┼éodszych koleg├│w. I chocia┼╝ ju┼╝ nie Ich w┼Ťr├│d nas, ja Ich ┼╝yczliwo┼Ť─ç odczuwam do dzi┼Ť. Wiem, ┼╝e to, co napisa┼éam, nie oddaje mojej trzydziestopi─Öcioletniej pracy w Prusie, ┼╝e mog┼éyby powsta─ç tomy, ale to wszystko jest we mnie.